17.09.2025

Ile kosztuje transport ponadgabarytowy?

Sprawdź ile kosztuje i co wpływa na wycenę transportu ponadgabarytowego oraz dlaczego precyzyjne planowanie trasy jest kluczowe dla Twojego ładunku. 5 czynników, które decydują o cenie.

ATT transport ponadgabarytowy na bloga

Pytanie "ile kosztuje transport ponadgabarytowy?" jest jednym z najczęstszych, jakie słyszymy. Odpowiedź nigdy nie jest prosta, ponieważ rzetelna wycena kosztów przewozu bardziej przypomina planowanie skomplikowanej operacji logistycznej niż podanie stawki za kilometr.

W tej branży cena jest bezpośrednim odzwierciedleniem poziomu skomplikowania i ryzyka całego procesu. Zbyt niska oferta często oznacza, że przewoźnik idzie na skróty i pomija kluczowe procedury bezpieczeństwa, co generuje ogromne ryzyko dla Twojego ładunku i całego łańcucha dostaw.

Abyś mógł świadomie ocenić ofertę, przeanalizujmy 5 kluczowych czynników, które realnie wpływają na wycenę transportu ponadnormatywnego.

Co składa się na cenę transportu ponadgabarytowego?

W Polsce i większości Europy, przepisy i regulacje jasno określają normy określone dla transportu drogowego towarów. Standardowy zespół pojazdów to 2,55 m szerokości, 4 m wysokości, 16,5 m długości i 40 ton masy całkowitej. 

Każde przekroczenie tych norm oznacza, że mamy do czynienia z ładunkiem ponadgabarytowym, zwanym też ponadnormatywnym lub wielkogabarytowym. To z kolei generuje dodatkowe koszty.

01. Wymiary ładunku
(długość, szerokość, wysokość)

To pierwszy i najważniejszy czynnik. Przekroczenie normy nawet o 1 cm wymaga odpowiedniego zezwolenia. Jednak koszty rosną lawinowo, gdy wchodzimy na wyższy poziom np. powyżej 23 m długości, 3,2 m szerokości czy 4,5 m wysokości. Taki transport wymaga pilotażu, specjalistycznej naczepy (np. niskopodwoziowej), a przede wszystkim szczegółowej analizy trasy pod kątem przeszkód, takich jak wiadukty czy ronda.

02. Waga ładunku

Waga decyduje o doborze odpowiedniego ciągnika i naczepy oraz wpływa na dopuszczalne naciski na osie. Przewóz 30-tonowej maszyny (np. w ramach transportu maszyn budowlanych) wymaga innego sprzętu niż 70-tonowego elementu (np. przy transporcie konstrukcji stalowych). Ciężkie ładunki wymagają naczep wieloosiowych, aby odpowiednio rozłożyć nacisk na jezdnię. Kluczowa staje się nośność mostów i wysokość wiaduktów na trasie. Ich przekroczenie wymusza szukanie objazdów, co również bezpośrednio wpływa na koszt.

03. Trasa i dystans

W transporcie ponadgabarytowym dystans liczony w kilometrach rzadko jest kluczowy. Najważniejsza jest złożoność trasy i stan dróg. Przejazd 100 km po autostradzie może być tańszy niż 20 km po drogach lokalnych z niskimi wiaduktami i ostrymi zakrętami. 

Często infrastruktura drogowa (znaki, słupy, wyspy) wymusza wykonanie fizycznego objazdu trasy i przygotowanie notatek dla pilotów, a niekiedy nawet tymczasowy demontaż oznakowania, co bezpośrednio podnosi koszty. 

Dobre zaplanowanie trasy to 80% sukcesu. Pozwala Ci uniknąć niespodzianek, które zatrzymują Twój przejazd i generują niepotrzebne koszty czy utrudnienia w ruchu.

04. Zezwolenia i opłaty

Każdy ładunek ponadgabarytowy wymaga specjalnego zezwolenia na transport (w Polsce to zezwolenia kategorii od III do V). Co ważne, każdy kraj w Europie ma własne przepisy i kategorie zezwoleń. 

Organizacja transportu międzynarodowego, np. z Polski do Hiszpanii, wymaga uzyskania oddzielnych dokumentów w Polsce, Niemczech, Francji i Hiszpanii. O ich wydanie występuje przewoźnik do odpowiednich organów, np. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To właśnie czas i koszty biurokratyczne związane z legalizacją przejazdu są istotną składową ceny.

05. Konieczność pilotażu
(cywilnego lub policyjnego)

Przepisy jasno określają, kiedy transport musi być pilotowany. Zależy to od jego wymiarów i trasy. Czasem wystarczy jeden pilot, ale przy większych gabarytach (np. przekroczeniu długości 30 m lub szerokości 3,6 m) wymagane są już dwa pojazdy pilotujące. W skrajnych przypadkach niezbędna jest asysta Policji. Każdy z tych wariantów generuje inne, stałe koszty operacyjne.

Wycena Twojego ładunku w ATT to nasza gwarancja realizacji transportu, który dotrze na miejsce legalnie, bezpiecznie i przy minimalnym ryzyku opóźnienia.

Cena to nie wszystko
– liczy się kompleksowe wsparcie

Zarządzanie skomplikowanym procesem logistycznym wymaga minimalizacji ryzyka i liczby podwykonawców. Dlatego w ATT rozwiązujemy ten problem kompleksowo.

Organizując z nami transport wielkogabarytowy, nie musisz martwić się o koordynację kilku działań. Jeśli Twój ładunek wymaga załadunku lub rozładunku na miejscu, zapewniamy do tego własne usługi dźwigowe. A jeśli transport dotyczy importu lub eksportu i przekracza granice UE, nasza agencja celna zajmie się wszystkimi formalnościami.

Masz kontakt z jednym partnerem, który bierze pełną odpowiedzialność za cały przewóz – od analizy trasy, przez zezwolenia, aż po bezpieczną dostawę.

Uzyskaj wycenę dla Twojego ładunku

Jak widzisz, rzetelna wycena kosztów transportu wymaga analizy wielu zmiennych. Zamiast szukać ogólnego cennika, pozwól, by zajęli się tym nasi eksperci.

Zadzwoń do nas lub wyślij e-mail z podstawowymi informacjami (wymiary, waga, relacja), a my przeanalizujemy Twoje potrzeby i przedstawimy konkretną ofertę, dostosowaną do Twoich potrzeb.


+ 48 25 642 30 55kontakt@att-logistics.pl


Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)

Czy mój ładunek jest ponadgabarytowy (nienormatywny)?

Twój ładunek to transport ponadgabarytowy (zwany też pojazdem nienormatywnym), jeśli wraz z pojazdem przekracza standardowe wymiary lub masę dopuszczone przez prawo o ruchu drogowym. W Polsce są to najczęściej: 2,55 m szerokości, 4,0 m wysokości, 16,5 m długości zestawu lub 40 ton masy całkowitej.

Ile wcześniej muszę zgłosić transport ponadgabarytowy, by legalnie załatwić zezwolenia?

To zależy od kategorii zezwolenia. Na proste zezwolenia na transport (na pojazd nienormatywny poruszający się po wyznaczonych trasach) czas oczekiwania to zwykle kilka dni roboczych. Jednak organizacja transportu ponadgabarytowego na skomplikowanej trasie może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni.


Ile kosztuje 1 km transportu ponadgabarytowego?

Niestety, podanie stałej ceny za km jest niemożliwe. W transporcie ponadgabarytowym kluczowa jest złożoność trasy (np. wysokość wiaduktów, konieczność objazdów), a nie sam dystans. Dlatego każdy przewóz ładunku wymaga indywidualnej wyceny, która uwzględnia także koszty zezwoleń i pilotażu.

Co może być ładunkiem ponadgabarytowym?

Praktycznie wszystko, co przekracza standardowe normy. Najczęściej realizujemy transport maszyn budowlanych i rolniczych, dużych konstrukcji stalowych, elementów elektrowni wiatrowych, silosów, zbiorników czy prefabrykatów betonowych. Każdy ładunek o niestandardowych wymiarach lub dużej wadze jest traktowany jako ponadgabarytowy.

Logistyka

Kompletne usługi transportowe. Realizujemy transport krajowy, międzynarodowy, chłodniczy, ponadgabarytowy i drobnicowy. Zaufaj ekspertom.

oferta
Ciężarówka ATT
ATT dźwig ramie
ATT agencja celna banner
Ile kosztuje transport ponadgabarytowy? 5 czynników